VŠUDE KOLEM NÁS JENOM ZDRAVÝ SVĚT? Díl 5.

VŠUDE KOLEM NÁS JENOM ZDRAVÝ SVĚT? 5. DÍL

 

NEPŘEBERNÉ MNOŽSTVÍ DIET! KTERÁ JE TA PRAVÁ?

Týden utekl jako voda a my vám opět přinášíme další díl této už opravdu celkem zaběhlé série. No posuďte sami, vždyť už je tu 5. díl! Pevně doufám, že vás díly nepřestávají bavit a hlavně se při nich něco nového dozvíte a třeba i přiučíte, o což nám jde především.

V téhle části bych chtěl navázat na předchozí díl a podrobně se podívat na různé typy diet, které hýbou našim světem. Rád bych věnoval pozornost ať už těm, které mají nějaký význam, jsou logicky postavené a mnohdy i profláknuté a odzkoušené, tak i těm, jenž jsou absolutně nepochopitelné a člověk až nad nimi pomalu nevěřícně kroutí hlavou.

Předem říkám, že většinu z nich nemám vůbec odzkoušenou a vycházím tedy jen z různých zdrojů a „prokázaných“ výsledků, které tyto diety přinesly.

Snad vám tento seznam taky dopomůže k tomu se správně rozhodnout (pokud třeba o dietě přemýšlíte a stále hledáte tu správnou), kterou dietu třeba i stojí za to vyzkoušet, a která je právě naopak úplně nesmyslná a měly byste se ji oklikou vyhnout.

 

K dietám obecně

Než se detailněji a podrobněji podíváme na různé typy všemožných diet, rád bych ještě uvedl svůj pohled na celou věc.

Z vlastní zkušenosti doporučuju si třeba nějakou vyzkoušet a sami posléze zjistíte, jak vaše tělo na ni bude reagovat. Každý jsem úplně jiný, každé tělo reaguje jinak, takže je to opravdu o hledání. Mě osobně třeba vyhovuje si poskládat jídelníček ne pouze z 1 typu, ale nějak si to vhodně nakombinovat podle sebe třeba i z dalších.

Taky je důležité si určit, jestli chcete shodit rychle nebo postupně a trpělivě. Nejsem příznivcem krátkodobých diet, které sice možná výsledek rychle přinesou, ale zase za cenu čeho, že ano? Dieta má být podle mě pomalá, má se chudnou kontrolovaně a především cítit na sobě, že se tělo nejen mění, ale vy se cítíte O MNOHO LÉPE.

Musíte sami vědět, jakou máte denní zátěž, jak vaše tělo třeba regeneruje, a jak dobře umí i spalovat. Jde o to své tělo poznávat. A to je především důležité si uvědomit. To, co svědčí jinému, nemusí svědčit vám!

 

Šílené diety, hladovky … ničíme se jimi zdraví?

Tenhle typ diet je už trochu za čarou, možná něco shodíte, ale riskujete tím, že tělu přivedete šok, přijdete o důležité zdroje energie a živiny potřebné pro naše tělo, které pak začne být strašně unavené a šetřit, kde se jenom dá.

Nejen že tyto diety v praxi budou dost neefektivní, protože výsledky můžou být jen krátkodobého rázu, navíc posléze tělo začne strašně šetřit. Myslí si totiž, že se něco děje, že je potřeba v sobě udržovat tuky, cukry a vše dalšího = zásoby. Tak je tedy drží v sobě a vy tak nedocílíte toho, čeho potřebujete, tedy shodit nějaké to kilo tuku. To už spíše se odvodíte a mylně si budete myslet, že jste shodili tuk, ale dostali jste ze sebe třeba jen vodu.

To však nemusí být jediným argumentem, který hraje v neprospěch těchto diet. Budete se brzy cítit strašně unavení, jelikož ani nemáte velký příjem všech tělu potřebných látek a vitamínů. Tím může utrpět i vaše zdraví. Proč se tedy do něčeho takového pouštět, a dá se říct, si to i vše „protrpět“?

„Potřebuju totiž shodit kila, a tohle bude rychlé a účinné.“

Rychlé to ze začátku opravdu možná bude, ale účinné určitě ne. Naše tělo potřebuje být nadupané prospěšnými látkami, no tak mu je jednoduše dopřejme!

Pojďme se tedy blíže podívat na některé diety, které nemusí nic přinést a můžete jimi dokonce své zdraví ohrozit:

 

Hladovka (hunger strike)

Jaký smysl vlastně má? No … žádný. Tenhle typ diety nemůžete držet dlouho, protože vaše tělo by to jinak nezvládlo. Princip je jednoduchý, tuhá potrava jde stranou a nahrazujete jí různými koktejly, šťávámi apod. Tělo nemá během ní dostatečný přísun živin a energie, takže se nemůžete ani fyzicky namáhat, jste prostě unavení.

Hodnocení: Fiasko. Hladovka je možná tak dobrá pro nějaké aktivisty, kteří chtějí jejím držením upozornit na nějaký problém. Jinak je to totální nesmysl.

 

Spací dieta (the sleep diet)

Už z názvu je patrné, oč asi půjde. Princip je vlastně jednoduchý. Tato dieta totiž počítá s tím, že pokud spíte, tak vlastně nemůžete mít hlad a chuť na něco k snědku, tudíž toho moc za celý den nezkonzumujete. Lidé, kteří tuto dietu praktikují, sní za celý den třeba jen 1-2 jídla, což samozřejmě tělu neprospívá. Mnozí se vyjádřili tak, že po dlouhém spánku a následném probuzení byly vždy unavení a bez energie. Jak by taky ne, kde tu energii taky mají brát? Spánek sám o sobě tomu nepomůže, i když je samozřejmě důležitou součástí života.

Hodnocení: Totální nesmysl. Nejen že se nebudete cítit dobře, navíc totálně zabíjíte čas. Navíc máte třeba i nedostatečný přísun tekutin a následuje pocit dehydratace. Však, jak může fungovat někdo, kdo třeba denně spí 12-16 hodin? Šílené samo o sobě.

 

Hubnutí s tasemnicí (tapeworm diet)

Už název sám o sobě nezní moc lichotivě. Představa, že máte uvnitř sebe tasemnici, která „jí za vás“, je dost odpudivá. Ale na téhle bázi to opravdu funguje! Spolkne pilulku, která má v sobě vajíčko tasemnice, a když se pak tasemnice nakonec z něho vylíhne, roste uvnitř vašeho těla a jí to, co jíte vy. Myšlenkou tedy je, že můžete jíst, cokoliv chcete a přitom stále a stále hubnout, protože tasemnice to za vás vše spořádá.

Hodnocení: Zastánci této šílené diety ujišťují všechny okolo, že při používání této metody mohou ztratit až 2 kilogramy týdně! No páni! To je úžasné! Ovšem za jakou cenu, že ano? Že se potřebné látky ve střevu dostatečně nevstřebají, protože je naopak absorbuje tasemnice? Naprostá hloupost.

 

Ovocná dieta (fruit diet)

Název zas ta špatně znít nemusí, co? Kdo by neměl rád přece ovoce. Tento typ počítá s tím, že 75 % celého vašeho jídelníčku tvoří syrové ovoce. Jsou však zapřisáhlí fajnšmekři, kteří během dne nekonzumují nic jiného než právě ovoce. Ano, v mírnějších podobách se upouští od syrové podoby a je možné i ovoce tepelně upravovat, jenže stále je to trochu přehnané.

Hodnocení: Počítejte s různými problémy díky zoufalému nedostatku vápníku, bílkovin, železa a dalších látek, které vám ovoce dát nemůže. Sám jsem zkusil, vícekrát už opravdu ne. Ovoce se pak tím můžete pěkně znechutit.

 

 

A takhle bych mohl pokračovat a pokračovat, seznam by byl asi opravdu dlouhý. Namátkou existuje třeba tzv. miminkovská dieta, dieta s projímadlem nebo vatová dieta. Lidé jsou opravdu vynalézaví, když chtějí a někdy mi až hlava nebere, co všechno jsou taky schopni udělat proto, aby třeba jenom redukovali svou váhu. Modelky by mohly vyprávět.

Pojďme radši na světlejší stránku tohoto tématu …

 

Co má smysl … diety, které nejen dopomůžou k tíženým výsledkům!

Zde bych naopak chtěl vyzdvihnout diety, která mají nějaký smysl, jsou logicky stavěné a výsledky zaručí, přičemž tělu ještě po výživové stránce pomůžete, o což hlavně jde. Spočívají hlavně na vytrvalosti, takže se nejedná o diety, během nichž „zázračně shodíte“ 10 kilo za 2 týdny. Jsou na delší běh, ovšem změny můžete pocítit třeba už během pár týdnů.

Nejdůležitější je, že nejsou RADIKÁLNÍ, tělu tak neuberete důležité živiny a vitamíny, které potřebuje a o to je hlavní!

 

Krabičková dieta (the box diet)

Krabičková dieta vlastně funguje na principu pravidelného dávkování upraveného jídla, přičemž konzument nesmí jíst nic jiného. Cílem je přimět a hlavně naučit dotyčného tomu, aby jedl v pravidelných intervalech malé množství jídla místo toho, aby jedl třeba jen třikrát denně velké porce. Důležité je dodržovat i pitný režim.

Dnes je mnoho společností, které si dělají své vlastní krabičkové diety a zákazník si tak může sám vybrat z té, které mu nejlépe vyhovuje, a kterou potřebuje třeba pro cílené výsledky (množství bílkovin, sacharidů apod.). Jídlo však moc ovlivnit už nemůže, což může být dost zásadní problém. Samozřejmě problémem může být i  vyšší cena, což některé lidi může od tohoto typu odradit. Takže není nic nového, že jsou trendy domácí krabičkové diety, kdy si dotyčný připraví krabičky s jídlem na celý den a může si sám určit, z čeho všeho se budou skládat = „má to pod kontrolou“.

Hodnocení: Proč vlastně ne? Pokud nechcete platit občas až přemrštěné částky za krabičkové diety u nějaké firmy, můžete si ji připravovat každé ráno z pohodlí domova ty vaše. Ovšem musíte mít samozřejmě dostatek času, což mnoho lidí třeba nemá a vědět, co a jak, taky nemusí být úplně ideální. Proto radši volí dražší, ale zase bezstarostnou metodu v podobě krabiček, které vám už krásně hotové a nachystané každý den doručí.

 

Dash dieta (Dietary Approaches to Stop Hypertension diet)

Velice oblíbená je ve Spojených státech. Byla speciálně vytvořena pro lidi s vysokým krevním tlakem a srdečními problémy, s redukcí váhy nepočítala. Ovšem jak se ukazuje, není samozřejmě vhodná jen pro ně, ocení každý, kdo se snaží třeba jen něco shodit nebo začít lépe žít.

Tento typ diety klade velký důraz na omezení až vyřazení soli a nezdravým tuků ze stravy. Důležité je i omezení alkoholu, což je samozřejmostí i u dalších diet. Ovšem striktně ho nezakazuje, takže skleničku dobrého červeného vína si během dne klidně dát můžete.

Při této dietě se doporučuje jíst pět až šest porcí denně, což je důležité a ve skutečnosti nevyžaduje žádný drastický režim a rozhodně při jejím dodržování nebudete hladovět. Metodou Dash diety je navýšení příjmu ovoce, zeleniny, zdravých tuků v podobě ořechů a rostlinných olejů či celozrnných potravin.

Hodnocení: Pokud jíte zdravě a zrovna nezkoušíte žádnou dietu, může vám třeba i připadat, že váš jídelníček je dost podobný s tím, jak se tato dieta prezentuje. Mě osobně velice zaujala, ale zas tam nevidím nic nového, čím by mě překvapila. Omezení soli a nezdravých tuků je při dietě samozřejmostí. Rovněž více porcí rozdělených na menší hmotnost během dne a vyšší příjem bílkovin a omezení alkoholu je podobné. O tom ani psát nemusím, to je jasné.

 

TLC dieta (Therapeutic Lifestyle Change diet)

Podobně jak u Dash diety, tahle nebylo primárně vytvořená pro redukci váhy. Hlavním a zásadním cílem TLC diety bylo původně snížení cholesterolu v krvi, ovšem osvědčila se i jako účinná metoda pro hubnutí. Během diety byste se měli snažit v co největší míře vyměnit nasycené nezdravé tuky za nenasycené mastné kyseliny.

Je důležité svůj jídelníček oprostit od živočišných tuků a velký důraz při této dietě je kladen na počet kalorií, který byste během dne neměli přesáhnout (u žen je to v průměru 2000 Kcal a u mužů 2500, samozřejmě, že když máte navíc nějaký pohyb, kalorie si navýšíte). Ovšem hlídání kalorií je jedna ze stěžejních věcí tohoto typu.

Hodnocení: TLC se mi vcelku líbí. Není to žádná „drastická“ dieta, jednoduše má smysl. Omezení nezdravého cholesterolu ve stravě by mělo být cílem každého z nás, ať už dietu držíme nebo ne. Možná jen to přesné sledování kalorií a celé té omáčky okolo mi přijde trochu už moc.

 

Určitě bych jich dokázal podrobněji sepsat více, ale myslím si, že už bych článek zbytečně natahoval a tyhle zcela jistě postačí. Namátkou bych třeba mohl ještě vyzdvihnout středomořskou dietu (životný styl, který vychází z oblasti středozemního moře a zdejších surovin) nebo alkalickou (důležitý je zde přísun zeleniny a ovoce, jíst méně masa, mléčných výrobků a pečiva).

 

A co na závěr?

Samozřejmě jsou tu i mnohem známější a populárnější diety, které mnozí z vás určitě znají, jako: ketonová, paleo nebo low carb dieta. Já je ovšem nevyzkoušel a tudíž se mohu jen domnívat z různých názorů a výsledků, jaký účinek opravdu mají. Určitě je mnoho lidí, kteří jsou s nimi spokojeni, mně se ovšem jejich princip moc nezamlouvá. U ketonu přijímáte jen velice malé množství sacharidů, u palea omezujete zemědělské produkty (mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny atd.) a low carb, jak už název napovídá, omezuje příjem sacharidů a naopak zvyšujete dostatek zdravých tuků.

Někdo je odsuzuje, někdo zase obhajuje. Je to sporné. Já proti nim nic nemám, ale jak jsem uváděl hned v úvodu, každé tělo je trochu jiné a ne každému tyhle typy můžou sednout. Proč omezovat sacharidy, které jsou nezbytné pro energii? Proč omezovat i zemědělské produkty plné bílkovin? Tyhle otázky je důležité si pokládat kdykoliv se hodláme něco v našem životným stylu změnit.

„Co omezit? Co je můj cíl? Co chci dokázat?“

Je to na každém z nás, co si nakonec vybere, a co jeho tělu a životnímu stylu vyhovuje! Takže pokud stále váháte, doufám, že vám tento článek alespoň trošku pomohl k tomu se rozhodnout, jakou dietu zvolit nebo jak o jídelníčku přemýšlet. Budu se těšit u dalšího dílu!

 

Autor: Lukáš