DIETY CO HÝBOU SVĚTĚM! DÍL 2.

DIETY CO HÝBOU SVĚTĚM! 2. DÍL

IIFYM! KRÁTKÝ, VÝSTIŽNÝ NÁZEV S REVOLUČNÍMI ZPŮSOBY?

 

Trocha úvodu před startem

Po nějaké době Vás zase vítám u této série, která je sice teprve v plenkách, ale určitě se rozjede. Blíží se nám adventní čas a s ním i možná posledních pár týdnů, jak se před Vánocemi dostat do kondice. Přece jenom, Vánoce nám zase nachystají plno neodolatelných překážek, kterým zvládnout odolat pravdu jen ti nejurputnější. Proto tenhle díl věnuju systému, s nímž si můžete svátky užít klidně i s cukrovím a u televize. Samozřejmě s nadsázkou řečeno, i když nejsme daleko od pravdy ;)

Rád bych se tedy podíval na metodu, která by v tenhle čas mohla být pro Vás určitě zajímavá a zcela jistě ji většina z Vás zná =  IIFYM. Ano, nejedná se o nějaký dietový plán, které bych zde rád primárně prezentoval, jde však spíše o metodu, výživový směr, který mě uvízl už nějakou dobu na paměti a musel jsem prostě o něm něco napsat.

Sám za sebe musím říct, že mě ohromně baví detailněji zkoumat jednotlivé typy diet a způsobů stravování. Člověk si myslí, že o něčem třeba toho ví více než dost, a pak najednou zjistí, že vlastně ani ne, že se mýlil. Něco ho překvapí, a to ať už v pozitivním či negativním smyslu.

No nic, nebudeme to protahovat a pojďme se podívat, co těch 5 písmen vůbec znamená.

  

Revoluční metoda, co se jídla a uvažování o jeho složený týče.

Tak si pojďme hned na úvod říct, co se tedy za těmi tajemnými písmeny skrývá. IIFYM je zkratkou pro anglický termín If It Fits Your Macros, což by se dalo volně do češtiny přeložit jako „Pokud se ti to vejde do tvých makroživin“. Co jsou to ovšem ty makroživiny? Makroživiny jsou vlastně jedny z nejdůležitějších látek, jenž naše tělo potřebuje, a které přijímáme v každém jídle = jsou to bílkoviny, tuky a sacharidy.

Základní myšlenka IIFYM je vlastně jednoduchá. Můžete jíst jakékoliv potraviny, které se vám zlíbí (i potravin, které jsou obecně považovány za „nezdravé“), pod podmínkou, že nepřekročíte vaše denní hodnoty bílkovin, sacharidů a tuků. Tuto hodnotu si stanovíte vzhledem k vašim cílům, tedy jestli chcete hubnout, přibírat svaly nebo se udržovat. IIFYM vám tedy dává ve stravování relativně velkou volnost. No, komu by se přeci něco takového nelíbilo? Úplně nehledět na to, že musím jíst jenom nějaké rýžové chlebíčky a obecně potraviny, které svou chutí spíše odpuzují, než vybízejí.

Ovšem hned prvním problémem může být, že si musíte vše pečlivě zapisovat a kontrolovat. Musíte vědět, kolik a čeho vaše jídlo třeba obsahuje, abyste si opravdu hodnoty udržovali a nepřekračovali je. Taková časová náročnost může být pro někoho zádrhelem. Samozřejmě to platí hlavně ze začátku, kdy je to jedna z nejzásadnějších podmínek pro správné fungování této metody. Časem už třeba bude vědět co a jak, budete znát složení jednotlivých potravin a jídel a zapisovat tak bude daleko méně, protože se váš odhad zlepší.

Jednou z největších a nesporných výhod téhle metody je to, že je zcela přizpůsobitelná a především zdůrazňuje skutečnost, že má každý jedinec různé nutriční potřeby založené nejen na svých cílech (toho, čeho chce dosáhnout), ale také na každodenních výdajích energie a jeho genetice.

 

 

Jak to všechno v praxi funguje?

Jak už jsem výše uváděl, hlavní je si u této metody zapisovat vaše makra. „Jak si ale mám zjistit, jaký bych měl mít denní příjem maker?“

Není to žádná věda! V dnešní době už to opravdu problém není. Na internetu najdete spousty makro kalkulaček, která vám dokáží po zadání potřebných hodnot jako je: pohlaví, věk, výška, váha, týdenní aktivita, nějaký cíl, schopny vypočítat, jaký by měl být váš denní příjem makroživin. Na podobném principu funguje třeba paleo kalkulačka.

Samozřejmě je nutné brát výsledky, která Vám taková kalkulačka spočítá, se značnou rezervou. Nikdy to nebude přesné, to je snad jasné. Ve finále se nakonec stejně bude jednat o klasický systém POKUS-OMYL. Může trvat několik týdnů experimentování, než najdete správný poměr makroživin, který nejlépe funguje pro vás a vaše tělo. Odvíjí se to opravdu od mnoha faktorů (pohyb, výdej energie), takže kalkulačky pravdu berte s mírnou rezervou.

Jedna známá americké fitness blogerka praktikující tuto metodu uvedla:

„IIFYM mi pomáhá vést způsob života, kdy si můžu upéct třeba dort a také ho pak sníst. Není to tak, že celý den jím nic jiného než nezdravé jídla, jak si většina lidí myslí. Tak to opravdu není.“

A to je ono. I když máte „relativní volnost ve stravování“ je hloupost jíst jen nezdravá jídla proto, abyste naplnili vaše makro. Obecně platí, že zdravá strava by měla i během tohoto režimu tvořit zásadní část jídelníčku. Často se uvádí poměr 4:1.

 

Jaké jsou hlavní výhody IIFYM?

+      Nezáleží na tom, co jíte, takže si můžete dopřát i něco, co se dá považovat za nezdravé. Zde ovšem pozor i IIFYM se skládá především ze zdravé stravy, která by měla tvořit nevalnou většinu.

+      Nespornou výhodu je kontrola toho co jíte. Sami si můžete kontrolovat opravdu přesně sortiment věcí, který se skládá z vašeho jídelníčku.

+      Neradno zapomínat ani na určitě takovou tu lepší náladu a pocit, že se nemusím úplně OMEZOVAT, ale můžu si dopřát to, co mám rád, co není třeba „úplně tak zdravé“ a to bez výčitek svědomí, že když nepřekročím svoje hodnoty maker, tak jsem v pohodě a je to v pořádku.

 

Jaké jsou nevýhody IIFYM?

-      Určitě je to v první řadě časová náročnost, kterou musíte vynaložit na to, abyste IIFYM úspěšně praktikovali. Jak už jsem uváděl, musíte si pečlivě hlídat hodnoty Vašich stanovených makroživin, musíte si z každého jídla tyto hodnoty vypisovat a nejlépe si každé jídlo i vážit, abyste tyto hodnoty co nejpřesněji zaznamenali.

-      Problém vidím i v tom, že si sice hlídáte vaše makro, ale je důležité dbát i na mikroživiny, což jsou hlavně vitamíny, minerály a stopové prvky. Takže si vezměte třeba to, že se budete výhradně soustředit na vaše makro, ale úplně zapomenete dodávat vašemu tělu potřebné mikroživiny. Nejen, že pak budete unavenější, navíc se vystavujete riziku zvýšené nějakým onemocnění. Proto pozor, je sice pěkné, že naplníte vaše makro, ale neměli byste přitom zapomínat ani na mikroživiny! Takže ideálním řešením je to skloubit dohromady.

 -      Další nevýhodu vidím i v tom, že si tedy můžete jíst, co chcete a omezovat se ve výběru opravdu jen mírně. Jako takhle, naplnit makra tím, že sním 2 donuty mi jako úplně dobrý nápad nepřijde. Ano, pokud si tyto „sladká pokušení“ dokáže upéct třeba sami z kvalitních surovin bez aditiv, tak proč ne. Máte nad tím samozřejmě kontrolu. Ovšem pokud si tyto „nezdravé pochoutky“ koupíte někde v sámošce, tak sice naplníte možná vaše makro, ale berte ohled i na ty škodlivé látky, které vašemu zdraví určitě moc neprospějí.

 

A můj názor na celou věc?

Co bych dodával, mě tahle „revoluční metoda“ celkem příjemně překvapila. Jsou zde věci, které mi úplně tak nenotují, ale pokud IIFYM věnujete čas a trpělivost, výsledky se určitě časem dostaví!

Tento způsob nijak neoklamete, takže i když můžete jíst „co chcete“, tak vlastně nemůžete. Pokud reálně uvažujete, tak víte, že když makro naplníte z nezdravých věcí, reálně tím riskujete zhoršení zdraví z nedostatku mikroživin a tělu neprospěšných látek. U IIFYM je důležité opravdu přemýšlet. Když už chci naplnit svá makra, tak je potřeba je naplnit tak, abych s nimi v dostatečné míře naplňoval i mikroživiny.

Každopádně u mě z této revoluční metody" převládají spíše pozitiva než negativa a určitě bych každému doporučoval tuhle metodu alespoň vyzkoušet! Vidíme se u dalšího dílu. Mějte se!

 

Autor: Lukáš